Hvis du har din egen app eller interesserer dig for apps, så er du sikkert stødt på begrevet ASO. Igennem de sidste par måneder er ASO nemlig blevet et stadig mere og mere anvendt begreb i teknologimedierne og i blandt appudviklere. Med hvad dækker det udtryk egentlig over?
Hvad er ASO?
ASO er en forkortelse af App Store Optimization, hvilket dækker over en forholdsvis ny marketings-disciplin, hvis mål er at øge en apps synlighed i app stores som Apple App Store og/eller Google Play. Teknikkerne bag marketing-disciplinen ASO minder en del om teknikkerne bag marketing-disciplinen SEO, som har til mål at øge et websites synlighed i søgemaskiner som Google og Bing.
Målet med ASO
Det overordnede mål med ASO er at øge synligheden af en bestemt app i Apple App Store og/eller Google Play. Forventningen er derefter at den øgede synlighed resulterer i at flere relevante brugere finder frem til appen, hvilket så igen resulterer i flere relevante downloads af appen.
Hvorfor er ASO nødvendigt?
Med mere end 5 millioner apps til iOS og Android og et stadig voldsom stigende antal af apps, så er konkurrence om brugernes gunst større end nogensinde. Derfor kan synlighed i de forskellige app stores være afgørende for om en app har 5 eller 5.000.000 downloads og derfor være med til at afgøre om en app er en succes eller ej.
Hvordan udføres ASO?
Der er mange forskellige bud på hvordan en app opnår den bedst mulige synlighed i Apple App Store og/eller Google Play, men nogle af de bud som ofte går igen er:
- Brugen af relevante ord (I appens navn og beskrivelse)
- Et fedt og relevant appikon
- Fede og relevante skærmbilleder og videoer
- Gode brugeranmeldelser af appen
Hvem laver ASO?
ASO kan som så mange andre ting udføres af alle – det eneste der forudsættes er af man har adgang til den udviklerkonto i Apple App Store og/eller Google Play hvor den givne app er tilgængelig. Ligesom med alt andet finders der også professionelle aktører som udfører ASO.