Arbejdsmarkedet er blevet et sted, hvor du skal sælge dig selv på meget mere end blot et langt og imponerende CV. Personlighed, karisma og kemi er faktorer, der i høj grad spiller ind, når du skal erhverve dig dit næste drømmejob.
Det skal selvfølgelig gøres med en god ansøgningstekst, men man kan faktisk også fortælle meget med et profilbillede.
Husk at opdatere
Det er meget vigtigt at du holder dit profilbillede opdateret, så det altid er vellignende. Er du typen, der får ekstremt meget farve om sommeren men er noget mere bleg om vinteren, vil det kræve en opdatering af billede. På samme måde er det vigtigt at få taget nyt billede, hvis du har været hos frisøren eller har fået nye briller.
Selvom du kigger i spejlet og tænker: “Det har da ikke gjort den store forskel,” er det ikke sikkert andre ser det på samme måde.
En virksomhedsleder, der skal have ti kandidater til samtale på en opslået stilling, har forsøgt at huske den enkelte kandidats ansigt ud fra nogle bestemte kendetegn. Hvis det er et bestemt par briller, vil det være ærgerligt at ødelægge førstehåndsindtrykket, blot fordi du ikke har fået opdateret dit profilbillede.
Billedet fortæller en historie
Mange billeder fortæller mere historie end man i første omgang regner med, og det er vigtigt at tænke over, hvad man signalerer med billedet.
Så selvom billedet fra ferien i Alanya, hvor du står på stranden og spejder ud i horisonten med bare tæer i vandet og den smukke solnedgang i baggrunden, helt sikkert er et flot og romantisk billede på din Facebook profil, gør det sig ikke godt som profilbillede på LinkedIn eller dit CV. Billedet siger nemlig intet om dit professionelle jeg, men kan for en arbejdsgiver måske symbolisere, at du ofte dagdrømmer om sol, strand og ferie. Og selvom han/hun formodentligt under dig din hæderligt optjente ferie, vil det også være rart at vide, at du har fokus på dit arbejde, når du ikke holder ferie.
Et billede hvor du og dit barn kærligt omfavner hinanden er også et fantastisk billede at vise i mange andre sammenhæng, men det er stadig ikke et relevant erhvervsportræt. Din muligt kommende chef vil helt sikkert sætte pris på at vide, at du er familiemenneske og værner om de værdier, der dertil hører, men på dit professionelle billede udadtil, bliver din lille guldklump altså et forstyrrende element.
Gør billedet relevant eller hold det simpelt.
Det er altid en sikker vinder at holde et erhvervsportræt simpelt. Sørg for at stille dig op af en neutralt baggrund og tag tøj på der ikke “larmer” og stjæler opmærksomheden. Gem peacetegnet eller Arto pistolen til billederne på baren og kig ind i kameraet med et smil på læben.
Kan du finde de rekvisitter eller den baggrund, der understøtter din profession er det selvfølgelig også en god ide. Er du mekaniker vil et autoværksted f.eks. være en oplagt lokation for billedet, og er du fotograf vil det være fedt, at du selv står med et kamera på billedet.
Det vigtigste er, at alt hvad der vises på et erhvervsportræt understøtter, hvem du er som professionel jobkandidat – også selvom det “bare” er dig selv og en hvid baggrund.